Photo by pexels.com

Nadejście wiosny po uciążliwych mroźnych dniach to doskonały powód do realizacji nowych wyzwań i postanowień. Niestety, często bywa tak, że właśnie po zimie ciało robi się ociężałe, a nienajlepszy nastrój staje się raczej przeciwnikiem niż motywatorem. Przyczyną takiego działania organizmu jest spowolniony metabolizm oraz nagromadzone w nim złogi i toksyny. Po zimowym obżarstwie organizm należy pobudzić aby był w pełni sprawny i gotowy do działania.

Trudno w to uwierzyć, ale w ciągu roku do naszego organizmu może trafić aż 8 kg szkodliwych związków! Pochodzą one z niewłaściwej diety, przyjmowanych leków, wypitego alkoholu, dymu papierosowego, zanieczyszczonego środowiska, a także mogą powstać w wyniku towarzyszącego nam w życiu codziennym stresu. Organizm obciążony tymi substancjami się bardziej podatny na infekcje i choroby narządów wewnętrznych, a same toksyny niejednokrotnie są powodem poważnych zatruć. Jak wykazują badania część z tych substancji może nie być usuwana z organizmu samoczynnie¹ i warto, choćby profilaktycznie, organizmowi pomóc.

Najbardziej znaną dietą oczyszczającą jest głodówka, ale można zastosować mniej drastyczne metody. Jedną z bardziej interesujących i przyjemnych jest dieta owocowo-warzywna. Przez 4-6 dni dostarczamy organizmowi witamin, minerałów i błonnika pokarmowego. uzupełniamy w ten sposób niedobory które mogą wystąpić po zimie, natomiast błonnik przyśpiesza perystaltykę jelit.
Jedząc owoce i warzywa wspomagamy cały organizm, w tym organy wewnętrzne, takie jak wątroba czy nerki.

W diecie tej zaleca się picie dużej ilości soków, herbat ziołowych oraz wody. W celu poprawienia lub nadania ulubionego smaku można stosować przyprawy, trzeba jednak pamiętać o ograniczeniach. Niewskazane są: ostra papryka, pieprz, chili, ocet czy musztarda.

Dieta owocowo-warzywna cechuje się tym, że nie trzeba spożywać potraw surowych. Można jeść dania gotowane i pieczone, a także produkty suszone. Aby lekko urozmaicić jadłospis i uzupełnić korzystną mikroflorę, na koniec diety można pozwolić sobie na jogurt naturalny.
Ci, którym naprawdę zależy na efektach oczyszczania, powinni kategorycznie wyeliminować z diety produkty przetworzone i konserwowane w puszkach, alkohol, ziemniaki oraz warzywa strączkowe. Wiele osób zapomina lub nie chce pamiętać, że pozytywny wpływ na organizm na wysiłek fizyczny.

Photo by kaboompics.com

Stosowanie diety owocowo-warzywnej pozwoli w łatwy sposób poczuć się lekko i zdrowo. Jednakże każdy organizm jest inny i może oczyszczać się lepiej lub gorzej. Dlatego przede wszystkim powinno się pamiętać o tym, że dieta to styl życia na co dzień i powinna sprawiać, żeby organizm był w pełni zadowolony, czyli po prostu być zdrowa.

Stosując dietę, nie musimy jednak rezygnować z pysznych smaków! Już niedługo przedstawimy Wam pomysły na smakowite, dietetyczne potrawy i opowiemy o zdrowym grillowaniu!

Autor: CZARNA.MARIANNA

1. Crinnion WJ. ‘Environmental Medicine: Excerpts from Articles on Current Toxicity, Solvents, Pesticides and Heavy Metals’; http://goo.gl/lBpXOe

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *