fbpx

Natto to popularna w Japonii fermentowana soja. Powszechnie stosowana w kuchni japońskiej jako produkt śniadaniowy, podawany z takimi dodatkami jak ryż czy ryba. Ma śluzowatą, kleistą konsystencję oraz charakterystyczny smak (przypominający nieco kawę) i zapach, który można złagodzić stosując dodatki takie jak: jogurt, serek wiejski, świeża cebula czy musztarda. Chociaż wygląd natto jest delikatnie mówiąc specyficzny, to jego wartość odżywcza wszystko rekompensuje.  

soja natto

NATTO – WŁAŚCIWOŚCI

Fermentowana soja natto to doskonałe źródło białka, błonnika, witamin i minerałów. Dodatkowo bakterie Bacillus subtilis natto tworzą enzym zwany nattokinazą, który wytwarza witaminę K2  (ok. 1000 μg MK-7/100 g), a dokładnie w postaci MK-7 która charakteryzuje się doskonałą wchłanialnością, zdolnością do akumulacji we krwi oraz niską efektywną dawką. Witamina K2 MK-7, która występuje w natto stymuluje formowanie się kości. Może to sprzyjać zapobieganiu osteoporozie u starszych osób.  

Natto poddawane jest gotowaniu oraz naturalnemu procesowi fermentacji, zachodzącemu dzięki działaniu bakterii Bacillus subtilis natto. Podczas procesu fermentacji enzymy wytwarzane przez występujące w soi pożyteczne bakterie i inne drobnoustroje, rozkładają węglowodany złożone. Proces ten powoduje, że białka stają się łatwiej strawne i przyswajalne przez organizm.  

soja natto

Dla osób z upośledzonym układem pokarmowym jest to bardzo pomocne. Ponadto fermentacja przekształca minerały takie jak wapń, żelazo, magnez, potas selen, miedź, cynk w formę bardziej rozpuszczalną i biodostępną dla organizmu. Warto podkreślić, że soja fermentowana jest innym produktem, dostarczającym organizmowi zupełnie innych składników odżywczych niż soja niefermentowana. 

NATTO – Z CZYM TO SIĘ JE

Natto można podać na wiele sposobów. Najpopularniejszym sposobem podania natto to to w towarzystwie ryżu, jajek czy ryb, podane w misce. Ale równie dobrze możesz dodać go do swojego onigiri lub zwijanego ręcznie sushi czyli Temaki. Natto nadaję się też jako dodatek do sałatki lub pasty (np. hummus z dodatkiem natto). Można je też dodać do zupy miso lecz pamiętaj że każda obróbka cieplna może wpłynąć negatywnie na wartość odżywczą natto. 

soja natto podana na ryżu z awokado, płatkami chilli i jajkiem
soja natto podana na ryżu z awokado, płatkami chilli i jajkiem

Soję natto możesz kupić w formie mrożonej, w podziale na trzy porcje po 45g. Przed spożyciem należy ją rozmrozić i połączyć z dodatkami. Opakowanie zawiera dodatkowo oddzielnie zapakowany sos sojowy oraz japońską musztardę do doprawienia.

Tekst: Szymon Pochylski

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *